fredag 16 december 2011

Marielle i Dagbladet

Artikeln från Dagbladet fredag den 16:e december

http://dagbladet.se/stil/1.4203452--det-ar-en-jattemojlighet-




Karriär. ”Jag tror att det är en jättemöjlighet att vara med i ”Stylisterna”, jag blev skitglad när jag fick komma med”, säger Marielle Krus.

Foto: Mats Olsson

"Det är en jättemöjlighet"

I gränslandet mellan det snygga och det fula hittar hon favoriterna. 20-åriga Marielle Krus vågar friskt i garderoben.

– När man inte vet riktigt om det är superläckert eller katastrofalt – då är det topp, säger hon.
Marielle beskriver sig som ”superduper-intresserad” av mode. Men varifrån förtjusningen inför styling kommer är svårt att sätta fingret på – övriga familjen har snarare varit sportfantaster.
– Men jag har fått höra att när jag var liten och fick t-shirtar av mormor började jag grina för att jag inte fått några matchande byxor till, säger Marielle.

Bodde i lyxvåning

När hon i höstas erbjöds en plats i andra säsongen av ”Stylisterna” hade hon en heltidstjänst i Norrköping. Men chansen att gå i tv-sänd stylistskola lockade desto mer – så Marielle sa upp sig.
Inspelningarna har pågått i snitt fyra dagar i veckan.
– De dagarna har det varit i princip hur mycket som helst, vi har börjat filma vid halv tio på morgonen och kunde hålla på till tio på kvällen.
Att kompisen Viktoria Möller också valts ut till programmet fick Marielle veta först på plats.
– Ingen av oss visste att den andra skulle vara med, det var skitkul.
Systrarna Fahrman, som tillsammans med en jury avgör vilka som får lämna programmet, tillbringade mer tid med deltagarna än Marielle förväntat sig.
– De är hur härliga som helst. Jag har följt deras bloggar långt innan jag började blogga själv och de är verkligen bra förebilder som visar att det går att lyckas.

Kameror överallt

De 15 deltagarna har under inspelningarna delat en ”superlyxig” våning tillsammans på Strandvägen. Kamerorna har följt dem så gott som hela tiden.
– I början var man ganska nervös och tänkte mycket på att allt filmades, det var svårt att vara sig själv. Men ju längre tiden gick, desto mindre brydde man sig om kamerorna och började prata om sig själv med alla hur mycket som helst. Vi har kommit varandra väldigt nära, berättar Marielle.
Några ”dokusåpadraman” märkte hon inte av:
– Lägenheten är så stor så det var bara att gå undan om det var något. Men alla gick väldigt bra ihop. Men de har säkert lyckats få med något på film ändå, säger Marielle och skrattar.

Startar eget företag

Programmet har inneburit ett stort kliv på vägen mot en karriär som stylist, tror Marielle, som tänker starta eget företag.
– Det här är ju min dröm. Jag tänker i alla fall testa och jag har kommit en bra bit på vägen. Just nu har jag alla möjligheter i världen att lyckas.

MARIELLE KRUS:

Ålder: 20
Bor: Fram till nyligen i Norrköping, men ska flytta till Stockholm eller Sundsvall.
Favoritplagg just nu: ”En svart second hand-päls som jag köpt för två år sen på Myrorna i Sundsvall. Jag bor i den nu när det är så kallt. Och sen är det mina guldfärgade DocMartens som jag köpte i Prag i våras”.
Bästa stylingtipset: ”Strunta i vad det står på storlekslapparna – det är hur plagget sitter som spelar roll. Jag köper jätteofta large, jag gillar när det blir lite oversize”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar